VESTIGING TILBURG ENTRADA IN CORONATIJD -WELKE MAATREGELEN HEBBEN WE GETROFFEN?
26 juni 2020VERPLICHT ENERGIELABEL VANAF 1 JANUARI 2021
15 juli 2020|Bart de Jong|
ETEMF B.V.
2 juli 2020 | Margje StoffersDit artikel is verschenen in onze nieuwsbrief van juli 2020|
H oe start jouw dag?
Mijn dag start ik met een kop koffie en het openen van mijn mailbox. Ik begin de dag altijd met het beantwoorden van e-mails van klanten. Ik probeer alle klanten zo snel mogelijk te helpen en hun vragen á la minute te beantwoorden. Mijn dag wordt dus ook gestuurd door de acute vragen van de klanten en ad hoc momenten. Samen met mijn compagnon ben ik met het moment van de dag bezig. Op sommige dagen word je overspoeld met vragen van klanten; andere dagen minder. Het stress-level varieert dan ook per dag. Samen met mijn compagnon denken wij als ondernemers probleemoplossend en proberen op die manier aan de vragen van de klanten te voldoen.
W at doet jouw/jullie bedrijf?
We hebben tien jaar geleden het bedrijf ETEMF van mijn vader overgenomen, die op dat moment al dertig jaar het bedrijf heeft gevoerd. Op dit moment zitten we met onze twee bedrijven in één pand. ETEMF is onze hoofdtak in metaalverwerking; we zijn specialist in RVS maatwerk. Onze klanten zijn bijvoorbeeld grootkeuken-, horeca-instellingen, intern transport voor ziekenhuizen, interieur- en machinebouw. Drie maanden geleden zijn we onder vlag van ons bedrijf ETEMF ons tweede bedrijf begonnen; Dutch Hygiene Company BV. Wij zagen namelijk de vraag in onze producten van ETEMF teruglopen door de Corona-crisis en moesten à la minute een oplossing bedenken. We zijn toen begonnen met het maken van roestvrijstalen hygiëne-palen. Zo konden we onze overschot in capaciteit invullen en hebben een product verzonnen dat aansluit bij ons bedrijf ETEMF en waar op dit moment vraag naar is. We hebben een nieuwe website voor Dutch Hygiene Company BV geopend en alle bestellingen die daarop worden gedaan, die bepalen vervolgens wat onze werkzaamheden de volgende dag inhouden.
W aar ben je/zijn jullie het meest trots op?
Op onze flexibiliteit en het meedenken met onze klanten. Onze klanten moeten het gevoel hebben dat wij er met hele bedrijf alles aan doen om aan hun vraag te voldoen en oplossingen te vinden. Wij hebben als compagnons het gevoel dat we het probleem meteen willen oplossen en daar is ons hele bedrijf mee bezig. Op deze instelling zijn wij het meeste trots. Ondertussen zijn we ook trots op het positieve bedrijfsresultaat dat we hebben behaald en de groei die we hebben kunnen doormaken en de investeringen die we hebben kunnen doen. Daardoor kunnen klanten ook met ons bedrijf meegroeien. Onze groei zit erin dat we sneller en beter kunnen reageren op vragen van klanten. We moeten als compagnons strategische beslissingen in goede banen leiden. Onze groei heeft erin geresulteerd dat we naar een groter pand zijn verhuisd en andere machines hebben aangeschaft om zo aan de toestroom van de vraag te kunnen voldoen. We zijn als klein productiebedrijf uitgegroeid tot een waardige speler op de markt. We hebben een solide machinepark en veel kennis in huis van producten die we maken.
V an welke fout heb je/hebben jullie het meest geleerd?
Ik heb me in het verleden weleens voorbijgelopen door altijd 'ja' te zeggen op vragen van klanten. Soms had ik wel een keer 'nee' moeten zeggen. Ik probeer er altijd voor te zorgen en alles aan te doen om 'ja' te kunnen zeggen. Als ik iets toezeg aan een klant, dan moet ik het natuurlijk ook waarmaken. Sommige opdrachten hadden achteraf anders gekund of bleek het achteraf niet helemaal ons ding te zijn geweest. Daar hebben we dan van geleerd. Ik heb overigens nooit iemand teleurgesteld. Anderzijds is het ook weer een leerpunt voor een volgende soortgelijke offerte of opdracht. Ik heb als ondernemer nooit spijt gehad van beslissingen die ik heb genomen. Tezamen met mijn compagnon, met wie ik al elf jaar fijn samenwerk, neem ik alle beslissingen en dat doen we altijd met volle overtuiging. Wij zijn een soort klankbord voor elkaar en hebben onze werkplekken ook tegenover elkaar. Als we beiden overtuigd zijn, dan is het goed en nemen we de beslissing. Soms kan de ander je ook redden in keuzes die je wil maken, die dan achteraf niet de juiste waren geweest.
H oe sluit je je dag af?
Dat als het thuisfront belt, hoe laat ik kom eten. In onze branche heerst een "acht tot vijf"-mentaliteit. Om 17 uur gaat de fabriek stil en ook zijn dan onze klanten en leveranciers niet bereikbaar. Na 17 uur is het voor mij een rustmoment om op mijn gemak nog openstaande vragen af te ronden en daarmee sluit ik de dag af. Ik probeer namelijk mijn volgende dag te beginnen met een zo leeg mogelijke mailbox.
Wil je meer weten over ETEMF? Kijk dan even op hun website.
Auteur
Margje Stoffers
Margje is kandidaat-notaris op het kantoor in Udenhout. Haar specialisme is het adviseren op het gebied van het familierecht en estate planning.
IK MELD ME AAN
Ben je ook een Brabantse ondernemer en heb je een interessant verhaal over jouw bedrijf en hoe je daarmee omgaat? Meld je dan nu aan.
Onze website wordt maandelijks door duizenden bezoekers en nieuwsbriefabonnees gelezen!