HET OPHEFFEN OF WIJZIGEN VAN HUWELIJKSE VOORWAARDEN
31 mei 2024ONLINE OPRICHTING B.V.
14 juni 2024Proces van afwikkeling van een nalatenschap; inventariseren, beheren en daarna verdelen.
Na overlijden van een dierbare dient er veel geregeld te worden. Hoewel de nabestaanden graag willen dat alles direct is afgewikkeld, kan het een langdurig proces zijn. Ook willen de erfgenamen vaak graag alles meteen verdelen of verkrijgen, zonder dat er zicht is op de totale nalatenschap. Verdelen is echter de laatste stap van het totale proces.
Proces van afwikkeling
W
at kan onder meer zorgen voor vertraging:
- er is onenigheid tussen de erfgenamen of de naasten van de overledene
- de eerste nalatenschap is niet afgewikkeld
- er is geen testament of het testament is of lijkt onduidelijk óf het is sterk verouderd
- er melden zich onbekende erfgenamen
- er zijn bezittingen en/of schulden in het buitenland
- de belastingdienst heeft meer tijd nodig voor de beoordeling van de aangifte erfbelasting
Wat zijn de stappen die eerst doorlopen dienen te worden voordat er verdeeld kan worden?
Afscheid
A
ls eerste kan de langstlevende, de (uitvaart-) executeur of kunnen de erfgenamen gezamenlijk het afscheid regelen. Veel kan worden uitbesteed aan de betrokken uitvaartondernemer. Deze kan direct zaken uit handen nemen, zoals het plannen van de datum met tijdstip en de locatie van het afscheid, een spreker of muzikant.
Het is ook goed om, tijdens de eerste dagen, met elkaar afspraken te maken, hoe de eerste nieuwe facturen betaald worden. Concentreer het zoveel mogelijk bij één persoon en/of via één betaalrekening. Dit zorgt voor een gemakkelijk overzicht.
Als de bank geïnformeerd is, worden de rekeningen van de uitvaart, alleen bij voldoende saldo én bij een positieve nalatenschap, meestal direct voldaan zonder dat er al een benodigde verklaring van erfrecht is opgesteld.
Bevoegdheden
V ervolgens is het voor alle betrokkenen belangrijk te weten wie er bevoegd is te handelen en welke bevoegdheden deze persoon heeft. Een eerste bezoek aan de notaris kan hierover duidelijkheid geven; is er een testament of geldt het wettelijk erfrecht? De notaris kan daarna een verklaring van erfrecht opstellen, waaruit ook de uiteindelijke bevoegdheden blijken. Rowena van Strien heeft over de procedure voor de aanvraag van een dergelijke verklaring een informatieve vlog gemaakt. Deze kun je hier bekijken.
Aanvaarden
H
et is van groot belang, zeker als er nog geen inzicht is in de bezittingen en schulden van de overledene, om geen handelingen te verrichten die tot gevolg kunnen hebben, dat de nalatenschap door handelen al zuiver is aanvaard. Voorbeelden van dergelijke handelingen zijn bijvoorbeeld het al meenemen van waardevolle zaken van de overledene, het opnemen van geld van de overledene of het betalen van schulden van de overledene. Dan ben je namelijk als erfgenaam ook aansprakelijk voor alle aanwezige schulden aanwezig op datum van overlijden.
Voor een nadere toelichting kun je de uitgebreide blog van 4 december 2023 over de verklaring van erfrecht lezen. Hierin staan, onder 'Stap 2', "de rechten met betrekking tot de erfenis" toegelicht.
Het advies is om een keuze van aanvaarding binnen drie maanden na overlijden te maken. Is er in een testament sprake van een zogenaamde quasi wettelijke verdeling, dan kan er meer tijd gegeven zijn.
Boedelbeschrijving
N
a het afscheid kan er gestart worden met het opstellen van een zogenaamde boedelbeschrijving. Deze boedelbeschrijving kan worden opgesteld door de executeur, de langstlevende of de erfgenamen gezamenlijk. In een eerste versie van de boedelbeschrijving worden de schulden en bezittingen van de overledene vermeld. Bezittingen kunnen bijvoorbeeld zijn de woning, de auto, sieraden en een eventuele verzameling. Daarnaast kunnen er ook nog diverse vorderingen zijn op datum overlijden, bijvoorbeeld het terugkrijgen van inkomstenbelasting van het voorgaande kalenderjaar of abonnementsgelden.
Bij schulden van de overledene kan gedacht worden aan een hypotheek, een openstaande schuld bij de creditcard maatschappij, bij het overlijden van een langstlevende aan de overbedelingsschulden aan eventuele kinderen of een schuld aan de belastingdienst. Deze partijen kun je wel, direct na het overlijden, informeren.
Voldoen van schulden
A ls er bestaande schulden betaald dienen te worden, kan de executeur bezittingen verkopen om deze schulden te voldoen. De langstlevende, de executeur of de erfgenamen gezamenlijk, dienen als er onvoldoende middelen zijn om alle schulden te betalen, hierbij wel een juiste volgorde te hanteren. De wet geeft aan welke schulden van de nalatenschap welke volgorde kennen.
Beheren
V
erder dient de executeur, de langstlevende of de erfgenamen, goed te zorgen voor de bezittingen, het zogenaamde beheren. Praktisch betekent dit onder meer het voeren van de administratie en ervoor te zorgen dat alle bezittingen in goede staat blijven. Een executeur of gevolmachtigde krijgt namens de erfgenamen, meestal op basis van een verklaring van erfrecht, ook de beschikking over de aanwezige bankrekening en een eventueel aanwezig effectendepot. Zeker bij deze laatstgenoemde bezitting is het belangrijk het risicoprofiel te verlagen, om te zetten naar spaargelden of naar een zogenaamd beheermandaat. Overleg met elkaar is hierover essentieel. Immers als de beleggingsportefeuille daalt kan dit zeer nadelig uitpakken voor de erfgenamen. De erfbelasting wordt bepaald op de waarde van de beleggingen op datum overlijden. Als executeur ben je hiervoor verantwoordelijk.
Gedurende het beheren van de nalatenschap verandert de eerder genoemde eerste boedelbeschrijving; schulden worden voldaan, waardoor het banksaldo/ de bezittingen lager worden. Onder schulden behoren ook eventuele legaten die vermeld staan in het testament en uitbetaald dienen te worden. Restituties van abonnementsgelden of het terugontvangen van een betaalde borg zijn voorbeelden van veranderingen die de bezittingen van de eerste boedelbeschrijving weer verhogen.
De executeur dient deze veranderingen te verantwoorden richting de erfgenamen. Het is dus handig de eerste versie van de boedelbeschrijving continue bij te werken. Komen de erfgenamen overeen dat er bezittingen verkocht dienen te worden, dan kan de executeur dit namens de erfgenamen coördineren en (laten) uitvoeren.
Nog steeds is dan de nalatenschap niet volledig verdeeld.
Tot het beheren van de nalatenschap behoort ook het doen van aangiften. Tijdens de beheerfase is het handig om bij instanties overzichten op te vragen per datum overlijden. Deze dienen dan als basis voor de aangiften.
Als dit van toepassing is, dient er als eerste een laatste aangifte inkomstenbelasting te worden verzorgd. Deze kan worden ingediend middels een zogenaamd F-biljet.
Vervolgens dient de executeur ervoor te zorgen dat de aangifte erfbelasting wordt ingediend. Op basis van de aangiftebrief, die door de belastingdienst naar de opgegeven contactpersoon wordt gestuurd, kan gecontroleerd worden óf het doen van aangifte nodig is. Vaak wordt gedacht 'alles gaat naar de langstlevende' en deze heeft een hoge vrijstelling, dus het doen van aangifte hoeft niet. Als er echter meerdere erfgenamen zijn, dan is het mogelijk dat voor de andere erfgenamen/kinderen wel erfbelasting verschuldigd is.
Het is zinvol om dit goed af te stemmen. Immers mocht er sprake zijn van het achterblijven van een langstlevende met andere erfgenamen/kinderen, dan is de aangifte erfbelasting de basis voor het ter zijner tijd afwikkelen van de nalatenschap van deze langstlevende. De aangifte erfbelasting dient binnen 8 maanden ingediend te zijn. Wordt deze datum niet gehaald, dan kan er uitstel aangevraagd worden voor, in eerste instantie, maximaal 5 maanden. Mocht er vervolgens nogmaals uitstel nodig zijn, dan is een goede onderbouwing van het tweede verzoek van belang.
Na het indienen van de aangifte heeft de belastingdienst een wettelijke reactietermijn van 3 jaar. Ze streven echter binnen 3 tot 6 maanden met een definitieve aanslag te komen. Vanaf 8 maanden na het overlijden is belastingrente verschuldigd. Lukt het niet binnen 8 maanden aangifte te doen, vraag dan, ter vermindering van de te betalen belastingrente, binnen deze periode een voorlopige aanslag aan. Ook als je uitstel hebt aangevraagd. Als er na aangifte nog bijbetaald dient te worden, wordt de belastingrente alleen over dat deel in rekening gebracht.
Wanneer kan er dan wel verdeeld worden?
Als er een testament of codicil is opgesteld door de overledene, staan hierin de aanwijzingen voor het verdelen van de nalatenschap, nadat alle schulden zijn voldaan. Is er geen testament opgesteld, dan geldt het zogenaamde wettelijk erfrecht.
Legatarissen hebben meestal hun legaat al ontvangen, immers zoals hiervoor vermeld, zijn dat zogenaamde schulden van de nalatenschap en behoort het voldoen hiervan tot de beheerstaak van de executeur of van de erfgenamen gezamenlijk.
Je kunt wachten met het verdelen totdat de aanslag erfbelasting is opgelegd én deze is betaald ten laste van de nalatenschap. Afhankelijk van de waarde en samenstelling kan er natuurlijk, na akkoord van alle erfgenamen, of door de executeur met ook afwikkelingsbewind - bevoegdheden, een aanvang gemaakt worden met een gedeeltelijke verdeling. Het advies is om de verschuldigde erfbelasting op de bankrekening van de overledene achter te houden. De executeur is namelijk hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van de erfbelasting.
Bij de laatste (deel-) verdeling kun je eventuele erfgenamen compenseren mocht er in waarde (van bijvoorbeeld de verkregen inboedelgoederen of sieraden) toch een verschil zijn ontstaan. Na de laatste verdeling kan, uiteindelijk door de erfgenamen gezamenlijk, de gevolmachtigde of de executeur met afwikkelingsbewind-bevoegdheden, de bankrekening opgeheven worden.
De nalatenschap is dan volledig afgewikkeld en verdeeld.
Heb je naar aanleiding van het vorenstaande nog vragen of wil je meer informatie over dit onderwerp? Neem dan gerust contact met ons op.
AUTEUR
Monique van de Vijver
Monique is paralegal en werkt op onze vestiging in Tilburg EnTrada. Heb je vragen over haar blog of wil je een afspraak over dit onderwerp maken? Dan kun je bellen op 013 5 49 49 49 of mailen naar tilburg@dktnotarissen.nl
IK WIL GRAAG EEN AFSPRAAK
Wil je uitgebreider uitleg krijgen over dit onderwerp? Maak dan een afspraak, dan weet je binnen een paar dagen waar je aan toe bent.