DKT-logoDKT-logocropped-DKT-logo.pngcropped-DKT-logo.png
  • HOME
  • IK BEN…
    • PARTICULIER
    • ONDERNEMER
    • VERWIJZER
    • SOLLICITANT
  • OVER DKT
    • TEAM
    • WERKEN BIJ DKT
    • VLOGS, BLOGS & NIEUWS
    • CONTACT
  • KANTOREN
    • GILZE EN RIJEN
    • TILBURG
    • REESHOF
    • UDENHOUT
  • VACATURES
  • KLANTENPORTAAL
    • KLANTENPORTAAL
    • HANDLEIDING
  • ALGEMENE VOORWAARDEN
  • KLACHTEN
  • Cookie beleid
✕

BOETES IN DE KOOPOVEREENKOMST

Blog, Henny Schilder, koopovereenkomst, Nieuws, Roos
Blog, Boetes, koopovereenkomst
SAMENGESTELDE GEZINNEN (DEEL 4)
4 februari 2022
Bezoek juridische hogeschool
BEZOEK JURIDISCHE HOGESCHOOL
11 maart 2022

BOETES IN DE KOOPOVEREENKOMST

Bij het verkopen of kopen van een huis wordt vaak gebruik gemaakt van een NVM-koopovereenkomst. In die overeenkomst staan bijna altijd boetes opgenomen voor het geval één van de partijen zich niet aan de afspraken houdt.

 

Inleiding

B ij het verkopen of kopen van een huis wordt vaak gebruik gemaakt van een NVM-koopovereenkomst. In die overeenkomst staan bijna altijd boetes opgenomen voor het geval één van de partijen zich niet aan de afspraken houdt.

Voorbeelden van situaties, waarbij zo'n boete verschuldigd zou kunnen zijn, zijn:
- de overdracht bij de notaris kan niet op de afgesproken dag plaatsvinden;
- de bankgarantie is te laat gesteld of de waarborgsom wordt te laat betaald.

Soms kan de levering bij de notaris niet doorgaan, omdat de koper de financiering niet op tijd rond heeft gekregen of is de koper te laat met het storten van een waarborgsom of het stellen van een bankgarantie. De boete die is opgenomen in de koopovereenkomst is dan nog niet meteen op te eisen. De koper moet eerst door de verkoper in gebreke worden gesteld. Dit kan de verkoper doen door een (aangetekende) brief te sturen waarin staat dat de koper zich niet aan de afspraak heeft gehouden.

De verkoper kan kiezen uit twee opties

O ptie 1: Nakoming. In die (aangetekende) brief moet de verkoper vermelden binnen welke termijn de koper zich alsnog aan de afspraak moet houden ('nakomen'). Deze termijn is standaard 8 dagen, maar partijen kunnen ook iets anders afspreken in de koopovereenkomst.

Als de koper binnen de gestelde termijn nog steeds niet aan zijn verplichting voldoet treedt artikel 10.3 in werking. In dat artikel staat dat over de eerste dagen geen boete hoeft te worden betaald, maar wel voor alle dagen na afloop van de gestelde termijn tot aan de dag van de overdracht bij de notaris.

Optie 2: Ontbinding. De verkoper kan in de (aangetekende) brief ook nog toevoegen dat hij de koopovereenkomst ontbindt als de koper zich niet aan de afspraak houdt binnen de gestelde termijn. Wanneer de dagen verstrijken en de koper het niet op tijd geregeld krijgt, treedt artikel 10.2 in werking. Uit dat artikel volgt dat de koper direct, zonder tussenkomst van een rechter een boete van 10% van de koopsom aan de verkoper moet betalen.

Het ontbinden van de koopovereenkomst heeft als gevolg dat de koopovereenkomst wordt opgeheven en dat de verkoper een nieuwe koper kan zoeken.

Koper: "Ik kon hier niets aan doen!"

H et moeten betalen van de boete kan voor een koper vaak onrechtvaardig aanvoelen. Hij kan er soms namelijk helemaal niets aan doen dat de financiering niet op tijd rond is. Hier is in het verleden veel over geprocedeerd bij de rechter. Hoewel de boete oneerlijk voelt, heeft de rechter inmiddels vaak geoordeeld dat het risico bij de koper ligt. De boete blijft dus verschuldigd.

Stel dat de bank of de hypotheekadviseur fouten heeft gemaakt, dan kan je hen natuurlijk wel aansprakelijk stellen.

Er kunnen trouwens bepaalde situaties en omstandigheden zijn die een rechter doen besluiten de boete te verlagen (dat heet 'matigen').

Conclusie

S ta je dus op het punt om een huis te kopen, zorg dan dat je voldoende tijd krijgt om je financiering in orde te maken. Op die manier voorkom je dat je het risico loopt op een boete.

Heb je over dit onderwerp vragen? Neem dan gerust contact met ons kantoor op, wij helpen je graag verder!

Uitgelichte afbeelding

Auteur


Henny Schilder-Riesouw


Henny Schilder-Riesouw is notaris en werkt op onze vestiging Gilze en Rijen. Heb je vragen over haar blog of wil je een afspraak met haar maken? Dan kun je haar bellen op 0161 455 851 of mailen via h.schilder@dktnotarissen.nl
Roos vierkant

Auteur


Roos van Velzen


Roos van Velzen is kandidaat-notaris en werkt op onze vestiging Gilze en Rijen. Heb je vragen over haar blog of wil je een afspraak met haar maken? Dan kun je haar bellen op 0161 455 851 of mailen via r.vanvelzen@dktnotarissen.nl

IK WIL GRAAG EEN OFFERTE

Wil je verder advies en wil je graag weten wat het kost om hierin onze hulp te gebruiken? Vraag dan nu een kostenindicatie aan. Je hebt deze binnen 1 werkdag in huis.

GA VERDER

IK WIL GRAAG EEN AFSPRAAK

Wil je uitgebreider uitleg krijgen over dit onderwerp? Maak dan een afspraak, dan weet je binnen een paar dagen waar je aan toe bent.

    Deel

    Gerelateerd

    14 maart 2023

    VLOG – PROCEDURE VERKLARING VAN ERFRECHT


    Lees verder
    17 februari 2023

    COPIE COLLATIONNÉE


    Lees verder
    25 januari 2023

    WIJZIGINGEN INKOMSTENBELASTING (BOX 3) 2023


    Lees verder

    Comments are closed.

    Zoeken

    ✕
    OVER ONS
    BOETES IN DE KOOPOVEREENKOMST


    Wij zijn met 4 kantoren in Tilburg en omgeving gevestigd. Om dichtbij jou alle notariële ondersteuning te bieden die jij, jouw familie en/of jouw bedrijf nodig heeft.

    CONTACT

    NIEUWSBRIEF

    Ik schrijf me in

    NIEUWSBRIEF

    Ik schrijf me in

    BELANGRIJK

    Algemene voorwaarden 2021

    Privacyverklaring

    Klachtenregeling

    Cliëntenonderzoek en Meldingsplicht

    Controle legitimatiebewijs

    © 2018 DKT Notarissen, alle rechten voorbehouden.
    Beheer cookie toestemming
    Leuk dat je onze website bezoekt. Ook wij maken gebruik van cookies. Uitsluitend om de site gebruiksvriendelijker te maken en het bezoekverkeer te kunnen analyseren.
    Functionele cookies Always active
    De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
    Voorkeuren
    De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
    Statistieken
    De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
    Marketing
    De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
    Manage options Manage services Manage vendors Read more about these purposes
    Bekijk voorkeuren
    {title} {title} {title}