HUWELIJKSE VOORWAARDEN VERSUS GEMEENSCHAP VAN GOEDEREN
7 juni 2018VESTIGING TILBURG CENTRUM GAAT VERHUIZEN
13 juni 2018Waarom heb ik eigenlijk een notaris nodig als ik een huis koop?
(deel 1)
Je hebt het koopcontract voor je nieuwe huis bij de makelaar getekend. Dat is een mooi moment! In de wet is vastgelegd dat je voor het kopen van een huis (ook) een notaris nodig hebt. De makelaar heeft al aan je gevraagd bij welke notaris je de leveringsakte laat tekenen.
Maar wat doen wij als notaris nu eigenlijk? In deze blog leggen we alvast 3 dingen uit.
We controleren het koopcontract
Als jij voor een notariskantoor hebt gekozen, stuurt de makelaar het getekende koopcontract daarnaartoe. Eerst controleert de notaris of je wilt dat het koopcontract in het kadaster wordt ingeschreven. Dit kan je extra bescherming bieden tegen een mogelijk faillissement van de verkoper. Misschien heeft de makelaar je hierover al geïnformeerd. Zo niet, kun je ook jouw notaris om uitleg vragen.
2.
We controleren jouw gegevens en de gegevens van je huis
In de Basisregistratie Personen (BRP) gaan we na of jouw persoonsgegevens en de persoonsgegevens van de verkoper kloppen. Ook controleren wij of de verkoper niet failliet is, of dat er sprake is van een echtscheiding bij de verkoper. Dat kan namelijk van invloed zijn op de levering van het huis.
De gegevens van je huis controleren we in het Kadaster. Het Kadaster is de instantie in Nederland die de eigendom van alle panden in Nederland registreert. Bij het Kadaster controleren wij of de verkoper ook echt eigenaar van het huis is dat jij hebt gekocht.
Ook blijkt uit het Kadaster of er bijzonderheden zijn met betrekking tot je nieuwe huis.
Bijzonderheden zijn bijvoorbeeld:
- iemand, bijvoorbeeld de gemeente, heeft een recht tot koop van het huis heeft dat jij hebt gekocht;
- erfdienstbaarheden. Het recht van overpad ken je waarschijnlijk wel. Een achterom waar jij en je buren gebruik van maken is daar een voorbeeld van;
- er kan sprake zijn van erfpacht of opstal.
Dit zijn maar een paar voorbeelden. Als er iets bijzonders aan de hand is nemen we contact met jou en de verkoper op en bespreken we wat er moet gebeuren om het op te lossen.
3.
We stellen de leveringsakte op
Als we de eerste keer alle controles hebben gedaan, maken we een notariële akte waarmee de eigendom van het huis dat je hebt gekocht door de verkoper aan jou wordt overgedragen. Dit is de leveringsakte.
In de leveringsakte staat exact omschreven welk huis je hebt gekocht en wat de koopprijs is. Ook staan er bijzonderheden in waar je als eigenaar van het huis rekening mee moet houden, zoals bijvoorbeeld het recht van overpad.
Wij sturen je het concept van de leveringsakte altijd vooraf toe zodat je hem op je gemak kunt doorlezen.
Pas als alle overige zaken ook geregeld zijn, kan de leveringsakte getekend worden.
Lees daarvoor ook deel 2 van onze blog.
Heb je het huis samen met je partner gekocht? Dan wordt het huis op naam van jullie beiden geregistreerd, afhankelijk van wat je daarover samen afspreekt. Lees ook onze tips voor het opstellen van een samenlevingscontract of kijk de video.
Lees in het tweede deel van deze blog die op 19 juni a.s. wordt gepubliceerd, de andere 3 punten die we voor je regelen als je een nieuw huis koopt!.
IK WIL GRAAG EEN OFFERTE
Wil je graag een indicatie van de kosten? Hieronder kun je een prijsindicatie opvragen. We brengen je zo spoedig mogelijk op de hoogte.
IK WIL GRAAG EEN AFSPRAAK
Wil je uitgebreider uitleg krijgen wat er allemaal bij komt kijken als je een huis gaat kopen? Maak dan een afspraak, dan weet je binnen een paar dagen waar je aan toe bent.
2 Comments
Ik wist niet wat er allemaal bij komt kijken als je een leveringsakte moet tekenen. Wij zijn net begonnen met het zoeken naar ons eerste huis en er komt zoveel op ons af. Bedankt voor deze heldere uitleg.
Bedankt voor je reactie Maria, wij zijn blij dat alles nu duidelijk voor je is. Heel veel succes met het kopen van jullie eerste huis!