DE WETTELIJKE RENTE VERHOOGD NAAR 7%
21 juni 2024De afwikkeling van een nalatenschap – minderjarige erfgenaam
5 juli 2024WWFT
Wanneer je naar je notaris gaat, merk je pas hoeveel de notaris over je wil (en moet) weten. De notaris moet namelijk goed weten wie er voor hem of haar zit, niet alleen voor de gezelligheid maar ook vanwege de poortwachtersrol van de notaris.
Inleiding
I n een eerdere blog vertelde een van onze notarissen wat deze poortwachtersrol inhoudt. Zij gaf aan waarom wij verplicht zijn door te vragen over bijvoorbeeld wie als uiteindelijk belanghebbende (UBO) wordt aangemerkt van jouw rechtspersoon en of jij een politiek prominent persoon (PEP) bent; of wat de herkomst van jouw middelen zijn.
Wanneer jij ons de opdracht geeft om een dossier voor je aan te maken, starten wij met ons cliëntenonderzoek. Wij maken een (UBO en) PEP verklaring voor je op en, wanneer er gelden betrokken zijn bij het dossier, ontvang je van ons ook een verklaring herkomst middelen. Door middel van dit cliëntenonderzoek controleren we jouw persoonsgegevens en maken we een inschatting van de risico's die jij als cliënt mee kan brengen. Voorbeelden van dit soort risico's zijn:
- of jij of een van jouw familieleden een politiek prominente functie bekleedt;
- of je in een staat woont die is aangewezen als een staat met een hoger risico op witwaspraktijken en terrorismefinanciering;
- of de beoogde transactie op een manier gerelateerd is aan een staat met een hoger risico op witwaspraktijken en terrorismefinanciering;
- of de branche waarin jij een bedrijf wil starten een hoger risico heeft op witwaspraktijken en terrorismefinanciering.
Wij begrijpen dat we soms om een hoop stukken en informatie vragen van je. We leggen je graag uit waarom we dit doen.
Identificatie
W ij moeten de identiteit van onze cliënten vaststellen, dit gebeurt onder andere aan de hand van een geldig legitimatiebewijs. Bij elk bezoek aan de notaris vragen we je daarom om een geldig legitimatiebewijs mee te nemen. Dit dienen we ook te scannen.
PEP-verklaring
W anneer je als natuurlijk persoon optreedt, ontvang je van ons een PEP verklaring. In deze verklaring vragen we of jij of iemand uit jouw familie een politiek prominente functie heeft.
Een politiek prominent persoon is een persoon die een of meer van de volgende functies vervult:
- staatshoofd, regeringsleider, minister, onderminister of staatssecretaris;
- parlementslid of lid van een soortgelijk wetgevend orgaan;
- lid van het bestuur van een politieke partij;
- lid van een hooggerechtshof, constitutioneel hof of van een andere hoge rechterlijke instantie die arresten wijst waartegen, behalve in uitzonderlijke omstandigheden, geen beroep openstaat;
- lid van een rekenkamer of van een raad van bestuur van een centrale bank;
- ambassadeur, zaakgelastigde of hoge officier van de strijdkrachten;
- lid van het leidinggevend lichaam, toezichthoudend lichaam of bestuurslichaam van een staatsbedrijf;
- bestuurder, plaatsvervangend bestuurder, lid van de raad van bestuur of bekleder van een gelijkwaardige functie bij een internationale organisatie.
Gemeenteraadsleden, wethouders en burgemeesters zijn geen politiek prominente personen.
Wij vragen dit omdat er mogelijk nader onderzoek nodig is. Wanneer een politiek prominent persoon of een familielid van een politiek prominent persoon betrokken is bij een dossier, zijn wij als notaris verplicht een verscherpt onderzoek verrichten. Afhankelijk van wie de politiek prominent persoon is, maken wij een risicobeoordeling en wegen we af in welke mate het verscherpt onderzoek noodzakelijk is.
UBO en PEP verklaring
A ls een rechtspersoon partij is bij een transactie, maken wij een UBO en PEP verklaring op. Wij stellen je hierbij een aantal vragen over de betrokkenen bij de rechtspersoon. Zo willen we graag weten of de rechtspersoon inderdaad is geregistreerd in het UBO-register en welke perso(o)n(en) staan vermeld als uiteindelijk belanghebbende(n). Als bewijsstuk hiervoor vragen wij het bewijs van inschrijving uit het UBO-register.
Het kan ook voorkomen dat er namens de rechtspersoon een opgave is gedaan in het UBO-register, maar dat de registratie nog niet verwerkt is. Jij kan dan natuurlijk geen bewijs van inschrijving aan ons overleggen. Wat wij dan aan je vragen is het toesturen van de stukken die je het opgegeven aan het UBO register en waaruit blijkt wie de uiteindelijk belanghebbende is, tezamen met de bevestigingsmail van de Kamer van Koophandel.
Wij doen ook onderzoek naar de identiteit van de uiteindelijk belanghebbende. De uiteindelijk belanghebbende van een rechtspersoon is een natuurlijk persoon die (onder meer):
- een belang heeft van meer dan 25% in het vermogen/kapitaal van de rechtspersoon;
- meer dan 25% van de stemrechten kan uitoefenen in de algemene vergadering van de rechtspersoon;
- het feitelijk voor het zeggen heeft bij een rechtspersoon;
- ingeval er geen uiteindelijk belanghebbende aan te wijzen valt: de statutair bestuurder(s) van de rechtspersoon (dit is een pseudo-UBO).
Let op! Wij mogen geen werkzaamheden voor jouw vennootschap verrichten als de rechtspersoon niet is geregistreerd in het UBO-register of hier nog geen opgave voor is ingediend.
Wij vragen om de NAW-gegevens van de (pseudo-)uiteindelijk belanghebbende(n), de geboortedatum, nationaliteit, het fiscale nummer en het percentage (in)direct belang van diegene bij de rechtspersoon.
Daarnaast vragen wij of er politiek prominente personen of familieleden hiervan betrokken zijn bij de rechtspersoon. Van deze perso(o)n(en) vragen wij ook de NAW-gegevens, geboortedatum, nationaliteit, de organisatie waar die perso(o)n(en) als politiek promiment persoon betrokken zijn en diens functie binnen deze organisatie.
Van alle personen die in de UBO en PEP verklaring worden genoemd hebben wij een geldig legitimatiebewijs nodig om te kunnen voldoen aan onze identificatieplicht.
Verklaring herkomst gelden
V indt op ons kantoor de overdracht plaats van bijvoorbeeld jouw (nieuwe) woning of aandelen in een vennootschap plaats? Dan moet op grond van de Wwft duidelijk zijn wat de herkomst is van de gelden die bij deze transactie worden gebruikt. Wij zijn verplicht om de herkomst aan de hand van de daarbij behorende stukken te onderzoeken. Dit is dan ook de reden dat je van ons een verklaring herkomst middelen ontvangt.
Jij geeft op ons formulier aan wat de herkomst van de gelden is. De gelden heb je mogelijk verkregen door een schenking, door een erfenis, door te sparen, door de verkoop van jouw woning of onderneming of door middel van een hypotheek. Om als notaris onderzoek te kunnen doen naar de opgegeven herkomst, vragen wij ook naar onderliggende stukken. Dit kunnen bijvoorbeeld zijn: (onderhandse) schenkings- of leningsovereenkomsten, bankafschriften van desbetreffende bijschrijvingen, verzonden aangiftes bij de belastingdienst, jaarstukken of de nota van afrekening die je als verkoper hebt ontvangen van een andere notaris. Wij zullen daarna beoordelen of de opgegeven herkomst correspondeert met de toegestuurde stukken.
Mocht je verder vragen hebben over hoe je onze formulieren invult of welke stukken we in jouw geval nodig hebben, neem gerust contact met ons op!
AUTEUR
Sanne Koevoets
Sanne is notarieel medewerker en werkt op de sectie ondernemingsrecht onze vestiging Tilburg-EnTrada. Heb je vragen over haar blog, het digitaal oprichten van een B.V. of wil je meer informatie over dit onderwerp? Dan kun je bellen op 013 5 49 49 88 of mailen naar tilburg@dktnotarissen.nl
IK WIL GRAAG EEN AFSPRAAK
Wil je uitgebreider uitleg krijgen over dit onderwerp? Maak dan een afspraak, dan weet je binnen een paar dagen waar je aan toe bent.