WAT IS EEN TWEETRAPSTESTAMENT?
10 juni 2023MEERDERE SCHENKINGEN IN 1 AKTE?
6 oktober 2023Wat is een verklaring van erfrecht?
W anneer iemand is overleden, komt het vaak voor dat instanties zoals de bank, verzekeringsmaatschappijen of de belastingdienst om een verklaring van erfrecht vragen.
Een verklaring van erfrecht is een door een notaris opgestelde verklaring waarin wordt vastgesteld wie de erfgenamen van de overledene zijn, voor welke breukdelen zij erven én wie er bevoegd is om alles te kunnen regelen.
Wijziging tenaamstelling registergoed in Kadaster
I ndien er tot de nalatenschap een woning, een stuk grond, een boot of een ander registergoed behoort zoals bijvoorbeeld een appartement (ook wel appartementsrecht genoemd) of parkeerplaats, is het ook verstandig om een verklaring van erfrecht te laten opstellen en om deze te laten inschrijven bij het Kadaster.
In Nederland wordt in het Kadaster bijgehouden wie eigenaar is van een registergoed. Een overlijden wordt wel verwerkt in het Kadaster, maar wie na dit overlijden eigenaar wordt van een registergoed, wordt niet "automatisch" aangepast.
Dit is alleen mogelijk door het laten inschrijven van een verklaring van erfrecht in het Kadaster.
De notaris is de bevoegde persoon om de verklaring van erfrecht op te stellen en is vervolgens bevoegd om deze aan te leveren voor de inschrijving daarvan bij het Kadaster.
Nadat de verklaring van erfrecht bij het Kadaster is verwerkt, staat niet langer de overledene als (mede-)eigenaar vermeld, maar zijn dit de verkrijgers - de erfgenamen van de overledene - zoals vermeld in de verklaring van erfrecht.
Daarbij wordt vermeld voor welk gedeelte zij eigenaar zijn geworden.
Indien daar bijvoorbeeld staat vermeld voor 1/1 gedeelte, betekent dit dat er slechts één persoon eigenaar is.
Indien daar bijvoorbeeld staat vermeld 1/2de en 1/2de, betekent dit dat er 2 personen eigenaar zijn, ieder voor de helft.
Iedere verhouding is daarbij mogelijk.
Overige voordelen van de inschrijving van de verklaring van erfrecht
I nschrijving van de verklaring van erfrecht heeft niet alleen tot gevolg dat - in plaats van de overledene - de juiste eigenaren bij een registergoed in het Kadaster staan vermeld, maar heeft ook nog de volgende voordelen:
1. Jaarlijks ontvangt de eigenaar van de gemeente de WOZ-beschikking en van het Waterschap de aanslag voor de waterschapslasten. Op deze documenten wordt de eigenaar vermeld zoals deze staat geregistreerd in het Kadaster per 1 januari van het betreffende jaar.
Indien de verklaring van erfrecht niet wordt ingeschreven, blijven deze documenten (ook) staan op naam van (de erven van) de overledene. Dit wordt vaak als zeer onprettig ervaren door de erfgenamen (bijvoorbeeld een langstlevende partner die daardoor elk jaar opnieuw met het overlijden wordt geconfronteerd).
Indien de verklaring van erfrecht wel wordt ingeschreven, is dit daarna opgelost.
2. Het registergoed kan met een hypotheekrecht zijn belast, bijvoorbeeld naar aanleiding van een geldlening die is aangegaan voor de aankoop van een eigen woning of de verbouwing daarvan.
Als de langstlevende partner bijvoorbeeld de lening wil "omzetten", omdat dit leidt tot gunstigere voorwaarden, eist de bank vaak dat de tenaamstelling van de woning wordt gewijzigd. Voor de nieuwe geldlening kan immers alleen de op dat moment rechtmatige eigenaar een hypotheekrecht vestigen.
Wie dit is/zijn, blijkt uit het Kadaster nadat de verklaring van erfrecht bij het Kadaster is verwerkt.
3. Bij verkoop van het registergoed weet de makelaar direct wie bevoegd is om te verkopen en wie derhalve rechtsgeldig de koopovereenkomst mag ondertekenen.
Je hebt doorgaans bij de verkoop ook geen extra notariskosten indien de verklaring van erfrecht bij het Kadaster al is verwerkt en het registergoed op naam van de juiste, rechtmatige eigenaren staat.
Tot slot dien je bij de verkoop van de woning een energielabel te verstrekken. Indien er nog geen definitief energielabel is afgegeven, dient dit bij de verkoop alsnog zo spoedig mogelijk te worden aangevraagd. Op naam van een overledene kan een energielabel echter niet meer worden aangevraagd. Dit dient de rechtmatige eigenaar te doen. Indien de verklaring van erfrecht bij het Kadaster is ingeschreven en verwerkt, is het afgeven van een energielabel eenvoudiger.
4. Het Kadaster is een zogenaamd "openbaar" register en is daardoor door iedereen te raadplegen. Iedereen die het Kadaster raadpleegt kan - tegen betaling van geringe kosten - inzien wie eigenaar is van een registergoed. In dat kader is het van belang dat het register volledig is bijgewerkt en de juiste informatie weergeeft.
Hoe kom ik aan een verklaring van erfrecht en hoe zorg ik ervoor dat deze wordt ingeschreven in het Kadaster?
w ij kunnen je helpen bij het opstellen van een verklaring van erfrecht en de inschrijving daarvan in het Kadaster.
Indien er in het verleden al een verklaring van erfrecht is gemaakt en je wilt dat deze alsnog bij het Kadaster wordt ingeschreven, is dat ook nog mogelijk.
In dat geval dien je contact op te nemen met de notaris (het notariskantoor) die destijds de verklaring van erfrecht heeft opgesteld. Zij kunnen je vervolgens nader informeren over de inschrijving van de verklaring van erfrecht.
Kosten
H
et Kadaster heeft graag dat hun registratie de werkelijke situatie weergeeft; dat de juiste eigenaren bij een registergoed staan vermeld met de juiste breukdelen. Het Kadaster brengt dan ook (op dit moment) voor de inschrijving van de verklaring van erfrecht géén kosten in rekening.
De notaris die voor de inschrijving van de verklaring van erfrecht moet zorgdragen, zal voor zijn werkzaamheden en (eventuele) benodigde onderzoeken kosten in rekening brengen.
Heb je een verklaring van erfrecht nodig en wil je deze laten inschrijven bij het Kadaster? Of is er in het verleden een verklaring van erfrecht afgegeven door ons notariskantoor en wil je deze alsnog laten inschrijven bij het Kadaster? Of wil je meer informatie over dit onderwerp? Neem dan gerust contact met ons op.
AUTEUR
Harriët van Casteren-Schepers
Harriët van Casteren-Schepers is paralegal en werkt op onze vestiging Tilburg EnTrada. Heb je vragen over haar blog of wil je een afspraak over dit onderwerp maken? Dan kun je bellen op 013 549 49 22 of mailen via tilburg@dktnotarissen.nl.
IK WIL GRAAG EEN AFSPRAAK
Wil je uitgebreider uitleg krijgen over dit onderwerp? Maak dan een afspraak, dan weet je binnen een paar dagen waar je aan toe bent.