De afwikkeling van een nalatenschap – minderjarige erfgenaam
5 juli 2024De digitale nalatenschap
6 september 2024Ben je erfgenaam in een nalatenschap en behoort tot die nalatenschap een woning;
waarmee kun je dan te maken krijgen?
Als eerste is het belangrijk te weten óf je de enige erfgenaam bent óf dat er meerdere erfgenamen zijn. De notaris kan hierin duidelijkheid verschaffen.
Zodra duidelijk is dat je inderdaad (mede-)erfgenaam bent van de woning van de overledene dan kunnen de volgende onderwerpen aan de orde komen.
Aanvaarding van de erfenis met daarin een eigen woning
M
ede op basis van de onderhoud- en bouwtechnische staat, de vrije verkoopwaarde van de woning (advies om hiervoor een makelaar te raadplegen), een eventueel bijbehorende hypotheek en de overige bezittingen en schulden van de nalatenschap, kun je de erfenis, zuiver aanvaarden, beneficiair aanvaarden of zelfs verwerpen.
Als je de erfenis zuiver aanvaardt, dan erf je zowel de woning als ook de bijbehorende schuld. De rente en eventuele aflossingen lopen dus voor rekening van jou als (mede-)erfgenaam, gewoon door.
Als je beneficiair aanvaardt en de nalatenschap op de juiste wijze afrondt, word je niet met jouw eigen vermogen aansprakelijk voor de hypotheekschuld. Als je de erfenis verwerpt met daarin een woning, dan krijg je niets uit de erfenis en ben je ook nergens verantwoordelijk voor. Pas op dat door verwerping van de nalatenschap mogelijk jouw kinderen als erfgenamen optreden.
Wat is de waarde van de woning in de erfenis?
D
e waarde van de woning voor de erfbelasting, de zogenaamde fiscale waarde, wordt bepaald aan de hand van de door de gemeente afgegeven WOZ-waarde (Wet Waardering Onroerende Zaken). Als er dit jaar een woning in de nalatenschap zit, kan de WOZ -waarde van het vorige jaar gebruikt worden óf die van het komende jaar. Hierdoor kun je beperkte invloed uitoefenen op de waardebepaling van de woning voor de fiscale hoogte van de nalatenschap.
Soms kan het ook zinvol zijn, bezwaar te maken tegen de WOZ-waarde, zodat er mogelijk minder erfbelasting verschuldigd is.
Als er sprake is van een langstlevende partner met kinderen kan het verstandig zijn de vrije verkoopwaarde van de woning door een makelaar op datum overlijden te laten bepalen. Deze waarde mag namelijk gebruikt worden, in de onderlinge verhoudingen, voor de waardering van de onderbedelingsvorderingen van de kinderen op de langstlevende bij diens overlijden.
Als de woning wordt toegedeeld aan één van de erfgenamen, dan is de vrije verkoopwaarde van de woning, in de onderlinge verhoudingen, van toepassing; de zogenaamde civiele waarde.
Rust er een (hypotheek-) schuld op de woning?
H
et is belangrijk de omvang van de schuld ten opzichte van de waarde van de woning te bepalen. Is er sprake van een overwaarde of staat de woning 'onder water'? Ook is het van belang om na te gaan of de woning wellicht is gebruikt als zekerheid voor een consumptieve lening.
Naast de waarde van de woning kan de overledene ook een (overlijdensrisico-)verzekering afgesloten hebben. Het is zinvol te controleren óf een dergelijke verzekering afgesloten is en óf deze als zekerheid dient voor de hypotheekverstrekker. Een zogenaamde verpanding kun je vinden op de polis én in de laatst geldende leningovereenkomst met de hypotheekverstrekker.
Als de lening volledig wordt afgelost door een rechtstreekse uitkering aan de hypotheekverstrekker, behoort de woning zonder schuld tot de nalatenschap.
De nalatenschap is dan dus feitelijk hoger, de schuld komt niet in mindering op de bezittingen. De uitgekeerde levensverzekering wordt ook niet in de aangifte erfbelasting opgenomen. Mogelijk is er door de overledene een losse, niet verpande, (overlijdensrisico-)verzekering afgesloten, waardoor de erfgenamen zelf kunnen beslissen hoe de vrijgekomen middelen worden gebruikt. Dit kan alsnog een (gedeeltelijke) aflossing zijn van de hypotheek.
Om een goede beslissing te kunnen nemen over het behouden of verkopen van de eigen woning van de overledene is het ook zinvol de betaalbaarheid van de hypotheek en andere vaste woonlasten te bepalen. Kunnen deze woonlasten opgebracht worden door jou als erfgenaam, ook op de langere termijn?
Tip: check de algemene voorwaarden van de hypotheekverstrekker. Vaak is het overlijden een moment waarop er namelijk een renteherziening aangevraagd kan worden zonder boeterente (de zogenaamde rentedervingsvergoeding).
Als tweede tip: zijn er voldoende liquide middelen voorhanden om de erfbelasting te kunnen voldoen? Immers zodra de aanslag erfbelasting is opgelegd, doorgaans ongeveer 9 tot 12 maanden na het overlijden, dient deze binnen 6 weken voldaan te worden.
Verkopen van de woning aan derden
A ls erfgenaam kun je besluiten de woning te verkopen. Ben je enig erfgenaam dan kun je hiertoe zelfstandig besluiten, tenzij in een testament natuurlijk anders is bepaald. Vervolgens kun je desgewenst een makelaar in de hand nemen om je te begeleiden bij het verkoopproces. Bij de verkoop is in ieder geval een geldig energielabel nodig. De erfenis kan, na verkoop, makkelijker worden verdeeld door de vrijgekomen gelden.
Wil jij als erfgenaam of één van de andere erfgenamen de woning kopen?
D
e woning dient tegen de vrije verkoopwaarde "gekocht te worden". Omdat je als erfgenaam al mede-eigenaar bent, wordt de woning dan aan jou toebedeeld. Er is dan geen overdrachtsbelasting verschuldigd.
De volgende vragen zijn dan wel van belang.
Kun je de woning direct betalen aan de nalatenschap (het zogenaamd uitkopen van de andere erfgenamen) of dient deze verrekend te worden met jouw erfdeel? Of dient een hypotheek bij derden afgesloten te worden? De woning kan op jouw naam worden gezet via een zogenaamde akte van verdeling via de notaris. Er hoeft niet specifiek voorafgaand een koopovereenkomst te zijn gesloten met de andere erfgenamen.
Als je de hypotheek van de overledene wil overnemen, dan dient de hypotheekverstrekker ontslag uit de hoofdelijkheid van de andere erfgenamen te verlenen.
Is de wens de geërfde woning te verhuren aan derden?
H
et is dan raadzaam dat alle erfgenamen hierover eensgezind zijn en dat er een deugdelijk huurcontract tussen alle betrokken partijen wordt opgesteld. Als er een financiering rust op de woning dient de bank of andere hypotheekverstrekker hiermee akkoord te gaan. Deze dient dus, voorafgaand aan de huurovereenkomst, eerst op de hoogte gebracht te worden van deze verhuurplannen. Pas na akkoord van de hypotheekverstrekker, kun je de woning aanbieden voor de verhuur. Het is raadzaam ook de polisvoorwaarden van jouw
schadeverzekeringen op de verhuur te controleren en indien noodzakelijk aan te passen.
Tip 1: regel op welke bankrekening de huurinkomsten binnenkomen, welke kosten van deze bankrekening worden betaald en welke bedragen voor onderhoud en dergelijke worden aangehouden. Op welke wijze wordt het overschot onderling verdeeld?
Tip 2: stel een beheerovereenkomst op. Hierin kun je gezamenlijk regelen, wie als beheerder aangesteld wordt, welke werkzaamheden de beheerder uitvoert, welke
vergoeding deze ontvangt voor de werkzaamheden én of deze vergoeding verrekend mag worden met de huurinkomsten.
De verhuurde woning wordt vervolgens, voor de inkomstenbelasting, belast in Box 3. Dit betekent dat er, mede afhankelijk van het totale vermogen, vermogensbelasting betaald dient te worden. Deze belasting wordt fictief bepaald volgens de zogenaamde categorie 'beleggingen en overige bezittingen'.
Kortom er zitten veel haken en ogen aan deze wens, raadpleeg voorafgaand de notaris!
Schadeverzekeringen & beveiliging
N a het overlijden is het verstandig is ook de verzekeraar te informeren. Deze plaatst dan op de polis een zogenaamde leegstandsmelding. Immers het risico op inbraak, vandalisme, ruitschade of lekkage kan groter worden gezien het ontbreken van enig toezicht. Als er sprake is van elektronische beveiliging is het eveneens verstandig deze te continueren. Het op de hoogte brengen van het betrokken beveiligingsbedrijf, waaronder het doorgeven van nieuwe contactgegevens bij calamiteiten, dient ook gedaan te worden.
Mocht de woning inderdaad worden verhuurd dan is het raadzaam zowel de verzekeringsmaatschappij als het beveiligingsbedrijf op de hoogte te brengen van de
verhuuractiviteiten.
Energieleveranciers
A
ls de woning tijdelijk leeg staat, kun je dit ook aangeven bij de betrokken
energieleveranciers. Een aantal energieleveranciers kent een zogenaamd leegstandstarief. Het voordeel is dat er geen of een lager voorschot betaald dient te worden, maar dat de woning wel aangesloten blijft. Doorgaans dienen dan enkel de kosten voor het gebruik van de meters van elektra en gas betaald te worden.
Verklaring van erfrecht inschrijven in het Kadaster
A ls je als erfgenaam volledig eigenaar wordt van de eigen woning is het raadzaam de notaris te verzoeken de verklaring van erfrecht te laten inschrijven bij het Kadaster. Na de inschrijving staat niet langer de overledene, maar de erfgenamen als eigenaars vermeld. Dit is belangrijk voor bijvoorbeeld de WOZ-aanslag, het energielabel en bij verkoop van de woning in de toekomst.
Erf je samen met een Goed Doel een eigen woning?
G
oede Doelen hebben vaak specifieke wensen bij de taxatie en verkoop van onroerend goed. Zij willen bijvoorbeeld meestal het onroerend goed zo snel mogelijk en zo goed mogelijk verkocht zien. Goede Doelen willen ook zo spoedig mogelijk op de hoogte gebracht worden van het erfgenaamschap.
Een taxatierapport is soms noodzakelijk eventueel aangevuld met een bouwtechnisch rapport of zelfs een bodemonderzoek.
Het kan echter ook, in overleg met het Goede Doel, voldoende zijn minimaal twee makelaars te verzoeken tot het uitbrengen van een verkoopadvies. Na gunning dient de makelaar het proces af te stemmen en vinden de Goede Doelen het prettig goed geïnformeerd te blijven. Als het verkoopproces positief wordt afgerond, wordt er een specifieke koopovereenkomst opgesteld. Dit ter vermijding van aansprakelijkheden voor de Goede Doelen en de overige erfgenamen.
Voor de volledigheid, Goede Doelen aanvaarden een erfenis altijd beneficiair.
Hoeveel erfbelasting moet je betalen bij het erven van een woning?
A
ls eerste wordt er gekeken naar de relatie tussen de overledene en jou als erfgenaam met de daarbij behorende vrijstelling.
Vervolgens is jouw aandeel in de gehele omvang van de nalatenschap van invloed op de van toepassing zijnde belasting.
Belangrijk is wel te bezien of er voldoende middelen zijn om de erfbelasting te kunnen betalen. Zonder verkregen uitstel dient de aangifte erfbelasting binnen 8 maanden na overlijden ingediend zijn. Na het ontvangen van de aanslag dient de erfbelasting binnen 6 weken betaald te worden. Daarnaast lopen de eerder genoemde kosten door zoals verzekeringen, energiekosten en gemeente- en waterschapsbelasting.
Zoals je kunt lezen zijn er veel aandachtspunten bij het erven van een woning. Schakel tijdig met de notaris!
AUTEUR
Monique van de Vijver
Monique is paralegal en werkt op onze vestiging in Tilburg EnTrada. Heb je vragen over haar blog of wil je een afspraak over dit onderwerp maken? Dan kun je bellen op 013 5 49 49 49 of mailen naar m.vandevijver@dktnotarissen.nl
IK WIL GRAAG EEN AFSPRAAK
Wil je uitgebreider uitleg krijgen over dit onderwerp? Maak dan een afspraak, dan weet je binnen een paar dagen waar je aan toe bent.