FAQ: CHECKLIST WAT TE DOEN NA EEN OVERLIJDEN – DEEL I VAN II
1 april 2022WAT KOST EEN NOTARIS?
22 april 2022FAQ: CHECKLIST WAT TE DOEN NA EEN OVERLIJDEN - DEEL II VAN II
Wat te doen als iemand is overleden?
Hoe weet ik waaruit een nalatenschap bestaat en wat ik allemaal moet doen
E en aangifte inkomstenbelasting en de bankafschriften geven je al een goed beeld van bezittingen, schulden, abonnementen en dergelijke.
Boedelbeschrijving
E en boedelbeschrijving is een overzicht van alle bezittingen en schulden van de overledene op de overlijdensdatum. De boedelbeschrijving laat dus eigenlijk het startpunt zien van de afwikkeling van een nalatenschap. Dit document wordt opgesteld door de executeur, door de gevolmachtigde in een nalatenschap of door de erfgenamen samen. Het overzicht kan ook gebruikt worden bij het invullen van de aangifte erfbelasting. De Belastingdienst wil namelijk ook de omvang en de samenstelling van de nalatenschap op de overlijdensdatum weten.
Voor een voorbeeld van een boedelbeschrijving verwijzen we je naar: de website van de rechtspraak.
Soms moet een boedelbeschrijving door de notaris worden opgesteld. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer sprake is van minderjarige erfgenamen en de kantonrechter hierom verzoekt. In het testament van de overledene kan ook bepaald zijn dat er een notariële boedelbeschrijving moet worden opgesteld. Dit is vaak het geval bij zogenaamde langstlevende testamenten.
Als je bij een notaris onder ede verklaart wat de omvang en samenstelling van de nalatenschap was, verklein je onder meer de kans dat discussie met de Belastingdienst kan ontstaan over de aftrekposten in de nalatenschap.
Daarnaast kun je in de notariële akte van boedelbeschrijving afspraken maken over de opeisbaarheid (bijvoorbeeld vastleggen dat de kinderen hun erfdelen ook kunnen opeisen als je naar een verpleeg- of verzorgingshuis gaat of als je zorg thuis nodig hebt).
Kindsdeel in verband met het vooroverlijden van de eerste ouder
I ndien je tweede ouder komt te overlijden, is het goed om na te gaan of je wellicht nog recht heeft op een kindsdeel naar aanleiding van het overlijden van je eerste ouder.
Indien niet bekend is of je hierop nog recht hebt, neem dan contact op met een notaris.
Een niet uitgekeerd kindsdeel vormt namelijk een schuld in de nalatenschap van de tweede ouder.
Wie is allemaal op de hoogte van het overlijden
N adat bij de gemeente aangifte is gedaan van het overlijden, worden een aantal instanties ‘automatisch’ geïnformeerd over het overlijden. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de Belastingdienst en de grote pensioenfondsen zoals bijvoorbeeld ABP en de SVB (voor bijvoorbeeld de AOW).
Banken, kleinere pensioenfondsen, tijdschriften, loterijen etc. krijgen het overlijden niet ‘automatisch’ door; dit zullen de erfgenamen of de executeur zelf moeten melden.
Kijk daarom in de administratie van de overledene na welke abonnementen en contracten een overledene heeft.
Inboedel/sieraden
L aat waardevolle sieraden/inboedelgoederen, kunst en antiek altijd taxeren zodat je een juiste vaststelling hebt van deze goederen. Enerzijds voor de (verdeling tussen de) erfgenamen onderling en anderzijds voor de aangifte erfbelasting.
Opzeggen van abonnementen
D it gaat niet automatisch. Erfgenamen of een executeur dienen hiervoor te zorgen.
Rechtsbijstandsverzekering
I nformeer de maatschappij over het overlijden. Indien mogelijk is het raadzaam deze verzekering aan te houden totdat de nalatenschap volledig is afgewikkeld.
Reisverzekering
I nformeer de maatschappij over het overlijden zodat de verzekering beëindigd kan worden.
Auto en overschrijven kenteken
A ls de geregistreerde eigenaar/houder van een voertuig overlijdt, krijgt de RDW hier automatisch een melding van via de Basisregistratie Personen (BRP). Het voertuig kan niet op naam van de overleden eigenaar blijven staan en moet worden overgeschreven. Ga voor meer informatie naar de website van de RDW naar het tabblad: 'een voertuig erven'.
Belastingdienst
V rij snel na het overlijden stuurt de Belastingdienst een brief voor het opgeven van een contactpersoon. De contactpersoon is de persoon die vervolgens alle post van de Belastingdienst krijgt toegezonden.
Ontvang je deze brief niet, neem dan zelf contact op met de nabestaandendesk van de Belastingdienst, bereikbaar via telefoonnummer: 0800-235 8354.
Voor nabestaanden die vragen hebben over toeslagen, inkomstenbelasting, erven en erfbelasting, neem contact op met de nabestaandendesk van de Belastingdienst, bereikbaar via telefoonnummer: 0800-235 8354.
Erfbelasting
E rfbelasting is de belasting die moet worden betaald over een erfenis van de overledene. Een erfenis bestaat uit alle bezittingen én schulden die de overledene achterlaat. De erfbelasting wordt berekend over de waarde van alle bezittingen minus de schulden van de overledene op het moment van overlijden.
Voor informatie over het betalen van erfbelasting en de hoogte daarvan, informeer bij een notaris, accountant of belastingadviseur of raadpleeg de website van de Belastingdienst.
Een aangifte erfbelasting dient binnen acht maanden na het overlijden te worden ingediend. Indien de aangifte ook binnen deze acht maanden wordt ingediend, berekent de Belastingdienst géén belastingrente mits de aangifte in één keer goed wordt ingediend. De Belastingdienst bedoelt met in één keer goed dat bij de definitieve aanslagregeling niet wordt afgeweken van de aangifte. Indien indiening binnen acht maanden niet mogelijk is, betaal je ook géén belastingrente mits je binnen deze acht maanden wel een voorlopige aanslag hebt aangevraagd (en je tijdig betaalt). Voor alle andere situaties wordt door de Belastingdienst belastingrente in rekening gebracht. Voor meer informatie over de belastingrente verwijs ik je naar de site van de Belastingdienst.
Indien je de aangifte niet binnen acht maanden kunt indienen, dien je tijdig daarvoor uitstel aan te vragen. Voor meer informatie over het vragen van uitstel voor de indiening van de aangifte erfbelasting kun je de website van de Belastingdienst raadplegen. Op deze website staat ook een formulier wat je kunt gebruiken (downloaden) voor het aanvragen van uitstel.
Inkomstenbelasting
R aadpleeg de website van de Belastingdienst. Daarop staat onder meer het volgende geschreven:
Wacht tot u bericht van ons krijgt
Als u aangifte inkomstenbelasting moet doen voor het jaar waarin de persoon is overleden, sturen wij een brief en een aangifteformulier: het papieren F-formulier. We sturen dit samen naar het correspondentieadres dat we gebruiken voor contact met de nabestaanden.
U ontvangt het F-formulier meestal binnen 5 maanden na overlijden
Wilt u al eerder aangifte inkomstenbelasting voor de overledene doen? Of hebt u na 5 maanden geen aangifteformulier van ons ontvangen? Maar verwacht u wel dat de overledene belasting terugkrijgt of moet betalen? Vraag dan het F-formulier aan bij de BelastingTelefoon voor nabestaanden: 0800-235 83 54. Was het overlijden in het 1e kwartaal van het jaar? Dan kan het iets langer duren dan 5 maanden voordat u een aangifteformulier krijgt. Dit komt doordat het F-formulier vanaf juni beschikbaar is.
Aangifte doen over eerdere jaren doet u met het P-formulier
Moet er voor de overledene aangifte worden gedaan over een eerder jaar dan het jaar van overlijden? Dan doet u dit ook met een papieren aangifteformulier. U gebruikt daarvoor het papieren P-formulier. Online aangifte doen kan niet, omdat de DigiD van de overledene geblokkeerd is. Dat is om misbruik te voorkomen.
Is er in dat jaar het hele jaar een fiscale partner? Dan kan de partner van de overledene voor zichzelf wel digitaal aangifte doen.
Was de overledene ondernemer? Dan gebruikt u het papieren F-formulier. Beide formulieren vraagt u aan bij de BelastingTelefoon voor nabestaanden: 0800 - 235 83 54.
Was de overledene buitenlands belastingplichtig?
Doe dan aangifte met het formulier dat wordt genoemd in de brief waarin staat dat u aangifte moet doen voor de overledene.
Komt u er niet uit?
Ook met uw vragen kunt u terecht bij de BelastingTelefoon voor nabestaanden: 0800 - 235 83 54.
Controleer ook of alle aangiften en aanslagen over de jaren voorafgaand aan het jaar van overlijden definitief zijn afgehandeld en betaald.
(levens)verzekeringen
N eem contact op met de betreffende verzekeringsmaatschappij.
Onbekend bij welke maatschappij een (levens)verzekering is afgesloten
R aadpleeg de website: https://zoekservice.vanatotzekerheid.nl.
Doorsturen van post
M et de nabestaandenservice van PostNL laat je post die geadresseerd is aan een overledene doorsturen naar een ander adres. Bovendien neemt PostNL de naam en het adres van de overledene gratis op in het Nationaal Overledenenregister. Daardoor versturen bedrijven geen geadresseerd reclamedrukwerk meer naar de overledene. Voor informatie hierover raadpleeg de website van PostNL.
AUTEUR
Team boedels
Deze blog is bedacht en geschreven door het team boedels van Daamen de Kort van Tuijl NotarissenIK WIL GRAAG EEN AFSPRAAK
Wil je uitgebreider uitleg krijgen over dit onderwerp? Maak dan een afspraak, dan weet je binnen een paar dagen waar je aan toe bent.